Tuesday, May 11, 2010

Permainan zaman kecik

.
Story 1 : Childhood game

When I was a kid, I never had load of toys like kids nowadays, dulu I ada la set masak2, set doctor2. Tak pernah ada set barbie doll, yang ada mungkin 1 je kot, tapi tipu2 punya la. Barbie doll yang murah2 yang dibeli di giant yang sekali picit dah kemek tu. Jangan ngada2 la nak hentak2 kaki nak barbie doll kat Jusco. Memang mak aku tinggal je aku kat situ gamaknya.

But I had a beautiful doll called Sheila which my brother totally terrorised. Nama diberi sempena Sheila Majid, wah kecik2 minat jazz ok. Kids today have everything including 24 hour cartoon channels tapi still complaint boring. Tah pape kan.

Masa sekolah rendah, I enjoyed this traditional childhood game called Batu Seremban. Ingat lagi tak? Bagus game ni untuk kordinasi otak, mata dan tangan. All 5 stones are thrown on the ground. Player has to pick one up and throw it in the air and dalam masa sama pick one of the four stones on the group and catches the one which was thrown up. Teruskan bermain until she has grabbed each of the stones one at a time. After the player has grabbed the last one and the one thrown up into her hand, she tosses them back in the air and catches them on the back of her hand.

Ala beriya2 je aku explain, aku tau korang tau kan? (lagipun aku tau korang malas baca pjg2 lebar ni).

Oh pic bawah ni sebahagian teddy bear yang selamat diselamatkan, still aku simpan teddy2 bear aku nih. Tapi ni dibeli/ dihadiahkan kepada aku time aku dah besar pjg la. Masa kecik2 punya ada kot tapi abang2 aku dah putuskan leher :( Niat nak wariskan kat my baby girl nanti.

Tu dia, bear mr. bean sampai 2. Tu la time nak hadiah tanak tanya apa aku dah ada :P

Story 2 : Chilhood bisnes

Dulu, mama handmade the little sacks of batu seremban. Dulu aku otak bisnes, tah ikut sapa tah. Bawak batu seremban gi sekolah agama and promote batu seremban aku yg mak aku jahit cantik2 tu and start meniaga. Satu biji 10 sen. Byk gak dapat. Paling byk sminggu dapat RM7. Byk la tu kan? Dapat duit mama tuntut la plak bahagian dia. Upah dia jahit sebab kena sengkang mata jahit smp malam buta. Aku apa lagi muncung 14 la kan. Terus mama kata keep the change. Hehe. Kejap je time tu.

Pastu jual getah plak untuk main zero point tu. Ala senang je beli getah selonggok besar tu harga 50 sen pastu buat siap2 getah pjg untuk main zero point tu and jual rm1.00. Tapi tu untung tak byk sbb budak2 leh buat sendri.

Pic cilok dari mr. google

Conclusion

Kecik2 suka bisnes dah besar suka membeli. Eh.
.

No comments: