Tuesday, September 28, 2010

Direct BF vs Bottle feed

Ni topik untuk orang perempuan je ye.

Korang, ada tak sesiapa sini berpengalaman baby tanak direct breastfeed? Kena pump and bagi guna botol. I tried to BF, baby stayed on my breast sucking for 1 minutes then she falls asleep.

Apakah?

Medela Pump In Style ehsan dari SIL no.2. Pinjam dulu nak tengok tahap pengeluaran susu. Kalau memberangsangkan baru beli sendri.

My SIL said my baby girl doesnt latch on well, mungkin sebab lepas bersalin baby duk ICU so dia dah terbiasa minum guna tiub. Tau nak senang je. So bila try nak BF, baby cannot suck correctly and effectively. Lagipun aku cam tak tahan sakit je. Try guna nipple shield tapi takde kesan jugak.

Ngada kan. Jeles tengok Orang lain relax je menyusu anak. Takyah basuh2 banyak bekas.

So masa kat hospital, doctor suruh perah susu and bagi susu guna cup. Ala cup kecik yang untuk makan ubat tu. Gila ko, bagi guna cup tu banyak tumpah pada masuk mulut. Aku susah payah pump susu, guna cup abis begitu sahaja.

Cup hampeh
FYI, baby kena tahan wad 10 hari gitu sebab premature and few reason. Plus, mummy and Hafiyya kena tahan wad 3 hari sebab Cik Piya kita ni tak pandai nyusu badan. Hospital gomen mmg gitu eh? Tapi aku cheating gak la, cakap doc aku bagi dedua, guna cup n direct BF, padahal aku bagi guna cup je.

Setelah ditahan di wad, balik rumah, aku terus bottle feed baby. Dari Cik Piya ni menangis2 tak dapat tangkap puting, baik bagi botol kan. Kalau doctor kat hospital aku baca ni sure dia suh aku balik wad balik ni.

Hasil perahan, kekadang rasa nak tercabut dah ni.

Kekadang bila susu rasa macam nak berkurang je or during engorge pain, I tend to give up. I will look at my baby, I want to give her the best I can. I am looking for the day she will direct BF one day.

Teringin jadi mummy cun BF macam ni
Setakat ni every 2-3 hours baby aku menyusu, so aku kena kerap pump every 3-4 hours. Cuma malam je tak pump sebab tak larat sangat dah so aku tambah susu formula.


My pyar :)

12 comments:

Syida said...

baby piya ttup mata, malu ke?

ratusiput said...

BF mmg kena byk sabar.takble cpt putus ada.mmg mencabar skit time ni.so byk2kan sbr ye...

qellissa said...

nape baby tutup mata? main cak cak ngan mommy dia ker? hihihi..

Mama Kembar Tiga said...

try la ambik supplement utk banyakkan susu.. dulu kawan mama minum teh herba utk tambah susu, dia beli online jer & mmg berkesan berlambak susu dia.

BUNGA said...

saya dipaksa makan bwg putih mentah2 untuk buang angin dan banyakkan susu oleh suami saya,, hasilnya.. sgt memberangsangkan..susu keluar bnyk... tp tahan je la bau mulut...

Azmiezas said...

Adia..don't give up..baby boleh rasa tau kalau kita mcm x tak nak bg dia susu kita tau..akak bercakap dari pengalaman..

dulu pun akak give up nak BF pasal susu x banyak, bila akak try nak bg jugak, bb terus x nak..

~ana~ said...

adia, jgn cepat mengalah..apa2pun i sokong u...sokong utk fully bfeed anak u...

try ambik supplement utk banyak kan susu dulu...

i rs better bg syringe dr guna cup kan...

erm...xpe2..nak bf baby ni kena banyak sabar, jgn cepat mengalah..sokongan suami tu kena kuat...

try n try again adia..gud luck..

rynas said...

Adia...akak masa anak first pun sama..sakit sangat bila bb nyusu. tapi mak akak kata biarkan jer lama2 hilanglah sakit tu..mmg betul pun..hilang sakit dan boleh menyusu dgn gembiranya. banyakkan sabar yer dan jgn stress yer

Unknown said...

bagus BF dari susu botolkan...hehe

Cik Ina Do Do Cheng said...

mandela breast pump ni bagus.kawan akak pun dah pakai . pengeluaran susu ikut emosi gak .ko kena sentiasa berfikiran positive.happy selalu.

maya amir said...

dulu mase i join forum susuibu, ade sorang forumer pun mcm ni.. kene pump baru leh kasik baby minum..i tak ingat ape solution die in the end.. tapi u leh try contact the moderator:)mintak consultation.. sabar ye.. nak BF mmg kene byk sabar..doa byk2 supaya baby leh minum direct.. i believe doa is the best tool ever!

Ermayum said...

sabar dear bF memang need a lot moral support- u must try yr best kalu tak nyesal cam i :(- try to get advice ngan orang yg memang susu badan ye