Wednesday, June 3, 2009

Imsomnia?

It's now six in the morning (ok la aku mengarang lama plus nak menggogle bagai so post mende ni 7 am), I'm so tired that I can't sleep and there's not a chance of getting any sleep after this. Banyak kerja kena buat lepas ni and it's so-not-me to sleep siang2 buta. Tak biasa la. Jadi lagi tak productive nanti.

2 jenis susah tido I'm having now. One is where I can not get to sleep at night, although I'm tired. Kepala otak tak henti2 fikir macam2 and I have trouble relaxing and set my mind to sleep. After a while of this (30-45 minutes macam tu) I start to get worried that I'll never get to sleep and then it becomes even harder. I'll get obsessive about little noises and distractions, of which there are plenty; anak/baby takde and husband pun outstation :P. TV/ laptop memang aku off la lepas pukul 11. Selagi tak tutup memang boleh je aku online sampai esoknya.

Mukaku tetap sama camtu gak; cukup atau tak cukup tido. Senantiasa nampak tak cukup tido.

So kalau takleh tido, macam2 benda terfikir. And macam2 doa aku baca sambil baring. Masa aku buat procedure/treatment few months ago, mama ada belikan buku doa. Bagus jugak la masa ni la hafal beberapa doa. Elok je hafal 1-2 doa, dah ngantuk. Tapi esoknya lupa la. If this does not work, ada la 2-3 kali selama aku takleh tido untuk tempoh sebulan ni aku bangun buat semayang sunat. Aku duk sorang dowh. Kadang2 terbayang gak ada hantu ke etc. Orang lain dalam rumah sure tengah sedap diulit mimpi sedang aku duk bergelut dengan raksasa or hantu.

Apakahhhhh?

Bila takleh tido ni, aku boleh je bilang berapa kali aku dengar suara Abd Rahman anak buahku merengek kat bilik sebelah, or berapa kali abang and SIL no. 1 gi bilik air. Or, if I'm not asleep within half an hour, I get up and do something. Lying in bed, restlessly trying to sleep memang menyakitkan hati kan, it never works. So aku on laptop, blog hopping or bermyspace. Best gak myspace ni kan?

Oh, saje la nak cerita, aku baru sign in myspace tadi semata2 nak stalk Adam Lambert FC dengan Aril FC :P Adam Lambert and Aril? Macam jauh je kaitannya kan heheh. Tapi toksah la korang stalk or cari aku, aku guna nickname je. Identiti dirahsiakan gitu.

Btw korang setuju tak aku kata Aril ni ada iras Chuck Bass? Abaikan la kalau korang tak setuju. Lagi abaikan kalau korang tatau siapa Chuck Bass.


















Oi apa citer pasal Aril ni? Masalah aku lagi penting ok.

Dimana cerita aku tadi? Sambung ye.

Satu lagi masalah susah tido yang aku hadapi ialah bila mana aku aku akan terjaga secara tetiba tengah malam, say 2 or 3 am, and not be able to sleep selepas it. Ni contoh kes yang berlaku hari ni la. Tension tau. I slept aroud 11.30 am. I usually don't wake up fully if terjaga tiba2 tgh malam, just a little bit. Tapi hari ni, aku bangun terus segar. Malas nak layan perasaan, aku gi bilik tv pasang dvd Gossip Girl. Best2 tengok Chuck Bass ni.

As for the waking up in the middle of the night, ada orang suggest to get up, drink some water and read a bit or whatever. Read whatever tu aku leh buat; read blog :P Lagi aku baca lagi aku takleh tido. Drink water? Boleh je lepas tu sibuk nak gi bilik air nak terkucil.

It's becoming more of a problem. I have trouble with sleep at least 3 days a week now. Sometimes I come up with theories but they don't seem related to me much. Theories include: caffeine too late at night (I hate coffee, I dont take tea before sleep) or eating too much before sleep. Ini tak mungkin la sebab I loss my appetite dalam masa sminggu ni, memang makan sikit je. Lepas ni memang tinggal tulang la gamaknya kecuali di bahagian tertentu la kan.

Ok la bukan meraih simpati, saje berkongsi cerita :) Thanks for reading ya.

No comments: